جوش پریودی چیست

در زمان پی‌ام‌اس (PMS) هنگامی که بدخلق شده‌اید، نفخ دارید و گرفتگی عضلات کلافه‌تان کرده، شاید موضوعی که می‌تواند تیر آخر را بزند، چیزی است که با نگاه کردن به آینه با آن مواجه می‌شوید؛ یک جوش بزرگ قرمز و البته دردناک!

جوش پریودی تقریبا در همه زنان هم‌زمان با پریود به وجود می‌آید و نسبتا شایع است. این جوش‌ها معمولا از هفت تا ده روز قبل از شروع چرخه قاعدگی بروز پیدا می‌کنند و در زمان شروع خون‌ریزی پریود خودبه‌خود رفع می‌شوند. در ادامه علت بروز این جوش‌ها را بررسی می‌کنیم و به بررسی رابطه پریود نامنظم و جوش صورت می‌پردازیم.

علت جوش زدن در دوران پریود چیست؟

متوسط ​​چرخه قاعدگی 28 روز است و هر یک از این روزها از نظر هورمونی تجربه متفاوتی را برای بدن زنان ایجاد می‌کنند. در نیمه اول چرخه پریود، هورمون غالب استروژن و در نیمه دوم، هورمون اصلی پروژسترون است. با نزدیک شدن به زمان خون‌ریزی، میزان هر دوی این هورمون‌ها به پایین‌ترین سطح خود در ماه می‌رسد.

در این بین هورمون تستوسترون در تمام طول این چرخه در سطح ثابتی باقی می‌ماند. دو هورمون دیگر کاهش می‌یابند اما میزان تستوسترون نسبتا بیشتر از دیگر هورمون‌ها است. تمام این تغییرات هورمونی روی پوست هم تاثیر می‌گذارند.

با افزایش سطح پروژسترون، منافذ پوست بسته می‌شود و به دنبال آن غدد چربی روی پوست شروع به فعالیت می‌کنند. نتیجه این فعالیت تولید «سبوم» ماده غلیظ و چربی است که روی پوست ایجاد می‌شود. سبوم در هر پوستی اثر متفاوتی می‌گذارد.

برای بعضی‌ها درخشندگی پوست را به همراه دارد و برای بعضی دیگر لکه‌های پوستی ایجاد می‌کند. سبوم اما نوعی تغذیه برای باکتری‌های عامل جوش هم به شمار می‌آید. این باکتری‌ها درنهایت باعث افزایش التهاب و ایجاد جوش در پوست خانم‌ها می‌شوند. اما رابطه‌ای هم بین پریود نامنظم و جوش صورت وجود دارد که در ادامه به توضیح این رابطه می‌پردازیم.

پریود نامنظم و جوش صورت

شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل پریود نامنظم را سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS دانست. این سندرم از یک عدم تعادل هورمونی ناشی می‌شود که بسیاری از دختران و زنان تجربه می‌کنند. در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، هورمون تستوسترون به بالاترین حد طبیعی‌اش می‌رسد.

در مواقع عادی تخمدان‌ها حدود یک‌بار در ماه یک تخمک آزاد می‌کنند. اما در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، سطوح بالای تستوسترون مانع از آزادسازی منظم تخمک از تخمدان می‌شود. همین موضوع نظم پریود را از بین می‌برد و همین عدم تعادل در هورمون‌ها جوش صورت را به همراه دارند.

جوش‌های پریودی چه شکلی هستند؟

جوش‌های پریودی معمولا شامل برآمدگی‌های قرمز، ملتهب و برجسته و جوش‌های سرسفید و سرسیاه چرکی هستند که معمولا روی پوست صورت به وجود می‌آیند. اما خیلی باید مراقب باشید که آن‌ها را فشار ندهید، چون فشار دادن آن‌ها باعث تحریک بیشتر می‌شود و روند بهبودشان را کندتر می‌کند.

چه قسمت‌هایی از بدن زنان در دوران پریود جوش می‌زند؟

جوش‌های پریودی معمولا در نیمه پایینی صورت (چانه، گونه‌ها)، خط فک و گردن به وجود می‌آیند. نوع دیگری از جوش پریودی وجود دارد که به آن آکنه کیستیک می‌گویند. در بعضی از مواقع شاید شاهد جوش‌های چرکی در ناحیه اطراف واژن خود باشید که یکی از دلایل آن می‌تواند تغییرات هورمونی باشد. گاهی اوقات هم مسائل مرتبط با پریود می‌توانند در ایجاد جوش در این ناحیه تاثیرگذار باشند؛ عواملی مثل حساسیت پوست به پدها و نوار بهداشتی که باعث تحریک فولیکول‌های مو و در نهایت ایجاد جوش می‌شود.

چه قسمت‌هایی از بدن زنان در دوران پریود جوش می‌زند؟

آکنه کیستیک چیست؟

آکنه کیستیک شکل شدیدتری از جوش است که صورت، سینه و پشت را درگیر می‌کند. جوش کیستی معمولا در سنین نوجوانی بروز پیدا می‌کند و گاهی تا بزرگسالی ادامه دارد و می‌تواند شدت پیدا کند. آکنه کیستیک می‌تواند در نتیجه چرخه قاعدگی و همچنین در سایر دوره‌ها مثل بارداری و یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شود. معمولا برای رفع این نوع از جوش‌ها از روش‌های درمانی هورمونی استفاده می‌کنند.

برای تسکین درد این جوش‌ها هم روش‌های ساده‌ای وجود دارند. مثل:

  • کمپرس گرم

به مدت 10 تا 15 دقیقه، سه یا چهار بار در روز برای تسکین درد و کمک به خارج شدن چرک می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید.

  • کمپرس سرد

با استفاده از کمپرس سرد یا یخ هر بار 5 تا 10 دقیقه، به تسکین درد و تورم جوش کیستی کمک می‌کنید.

چطور از جوش صورت در پریود نامنظم جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بروز جوش پریودی راهکارهایی وجود دارند که با انجام آن‌ها می‌توانید از شدت بروز آن‌ها بکاهید. در ادامه بعضی از آن‌ها را نام می‌بریم:

  • تا جای ممکن و با توجه به نوع پوستی که دارید، از محصولات تحریک کننده پوست مانند کرم‌ها و ضد آفتاب‌های چرب، روغن‌ها و کانسیلرها استفاده نکنید.
  • از پوست خود در برابر اصطکاک با چیزهایی مانند یقه‌های تنگ، زیپ یا کلاه محافظت کنید.
  • از اشعه ماورای بنفش و نور خورشید دور بمانید و تا حد امکان از ضدآفتاب‌های بدون چربی استفاده کنید.
  • بعد از ورزش و فعالیت‌هایی که باعث تعریق شما می‌شود صورت خود را بشویید.
  • طبق دستورالعمل از محصولات ضد آکنه استفاده کنید. چون استفاده بیش از حد آن‌ها باعث تحریک بیشتر پوست و خشکی آن می‌شود.

روش‌های درمان جوش پریودی

رابطه بین جوش پریودی و هورمون‌ها موضوعی انکارناپذیر است. اما کارهایی هستند که با انجام آن‌ها می‌توانید شدت این جوش‌ها را کاهش دهید. با انجام بعضی از مراقبت‌های ویژه پوست در دوران پریود می‌توانید از تعداد این جوش‌ها بکاهید. چون دلیل بروز جوش پریودی افزایش و کاهش میزان هورمون‌ها است، اگر شدت جوش‌های شما زیاد است، بهتر است به متخصص زنان یا غدد مراجعه کنید تا وضعیت هورمون‌هایتان را بررسی کند.

بعضی از روش‌های درمانی که ممکن است دکتر پیش بگیرد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش وزن

یکی از عوامل اصلی که باعث کاهش هورمون‌های جنسی و افزایش تستوسترون می‌شود، چاقی است؛ بنابراین یک رژیم غذایی سالم و تناسب اندام به کنترل جوش‌های پریودی کمک زیادی می‌کند. به طور کلی تغذیه در دوران پریودی هم نقش مهمی در بروز یا ظاهر نشدن جوش دارد.

  • رعایت بهداشت و مراقبت از پوست

هر نوع باکتری اضافی در پوست، شدت جوش پریودی را بیشتر می‌کند. برای مراقبت بیشتر از پوستتان می‌توانید نکات زیر را رعایت کنید:

  • از دست زدن به‌صورت خود بپرهیزید؛ چون دستان شما کثیفی و باکتری بیشتری را منتقل می‌کند.
  • موبایل خود را به طور مرتب تمیز کنید؛ تلفن‌ها باکتری‌های زیادی تولید می‌کنند و شما آنها را در برابر آسیب‌پذیرترین ناحیه در برابر آکنه نگه می‌دارید یعنی خط فک و چانه.
  • در زمان ورزش، مت یا زیراندازتان را با حوله بپوشانید.
  • سیگار نکشید؛ سیگار یکی از عوامل موثر در ایجاد انواع آکنه است.
  • مراجعه به متخصص پوست

برای مواقعی که شدت جوش پریودی شما به‌قدری است که قادر به کنترل آن نیستید، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک متخصص پوست با تجویز بعضی از داروها می‌تواند میزان این جوش‌ها را مهار کند.

سخن پایانی

شما در طول چرخه پریودتان ممکن است نشانه‌های زیادی را تجربه کنید که جوش پریودی یکی از آن‌ها است. وجود آکنه‌های دردناک و متورم در پوست صورت می‌تواند ناراحت کننده باشد. اما خوشبختانه روش‌هایی وجود دارند که با انجام آن‌ها می‌توانید از بروز جوش پریودی جلوگیری کنید و در صورت بروز زودتر آن‌ها را از بین ببرید. در این مطلب بعضی از روش‌های درمان جوش پریود و رابطه بین پریود نامنظم و جوش پریودی صحبت کردیم.

منابع

https://www.webmd.com

https://flo.health

https://www.healthline.com

نظر خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *