ما یک رنگیم: سرطان پستان و اهمیت آگاهی از آن

بخش وسیعی از نگرانی ما از سرطان به خاطر عدم آگاهی از این بیماری است که با آگاهی و تشخیص به موقع می‌توان آن را درمان کرد. به همین منظور چهارم فوریه روز جهانی سرطان نام‌گذاری شده تا با آگاهی‌بخشی درباره این بیماری، تشخیص زودهنگام و درمان آن صورت گیرد. مای‌لیدی هم مانند گذشته همراه شماست تا برای ارتقای سلامت زنان در راستای افزایش آگاهی درباره این بیماری قدم بردارد. در پنج سال گذشته مای‌لیدی با همراهی موسسه خیریه بهنام دهش‌پور، کمپین‌هایی با هدف آگاهی‌بخشی زنان برگزار کرده است و این بار با هدف ایجاد آگاهی و آموزش درباره سرطان پستان، کمپین ما یک‌رنگیم را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران برای سنجش میزان آگاهی زنان از این بیماری اجرا می کند. ما در این مسیر بیش از گذشته همراه هستیم و یک‌رنگ برای آگاهی از سرطان پستان تلاش می‌کنیم. 

 

یک رنگ برای آگاهی از سرطان پستان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم مای‌لیدی پس از 5 سال همکاری با موسسه خیریه بهنام دهش‌پور فعالیت‌های آگاهی‌بخشی سرطان پستان را در قالب کمپین‌های مختلف انجام داده که کمپین صورتی فکر کنیم و قرار در آینه ازاین دسته اقدامات بودند. در همین راستا، امسال هم به مناسبت هفته جهانی سرطان در ماه بهمن، کمپین ما یک‌رنگیم را  با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور آموزش درباره سرطان پستان اجرا می کند. برای سنجش آگاهی خود از این بیماری، وارد لینک زیر شوید و تست آنلاین را انجام دهید، با توجه به پاسخ‌ها و میزان اطلاعات شما، ویدیوی آموزشی مرتبط برای شما نمایش داده می‌شود. 

Myladypads.com/yekrangim

 

مای‌لیدی به ازای مشارکت هر نفر، مبلغ 5000 تومان به دانشگاه علوم پزشکی تهران، جهت پژوهش در حوزه سلامت زنان اهدا می‌کند. پس در این مسیر با ما همراه باشید تا با هم برای سلامت خود و زنان جامعه قدم برداریم.

سرطان چیست؟

سرطان یعنی رشد غیرعادی سلول‌های بدن که انواع مختلفی دارد و رایج‌ترین آن میان زنان، سرطان پستان است که سالانه از هر ده هزار زن، سه نفر به آن مبتلا می‌شود. واژه صحیح این بیماری، سرطان پستان است اما استفاده از کلمه سرطان سینه هم بین عموم رایج است، پس هر دو عبارت، دلالت بر یک بیماری دارند.

 احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که شنیده‌اید یکی از اطرافیان شما مبتلا شده باشد، اما نگران نباشید خبر خوب درباره سرطان پستان این است که در صورت تشخیص زود هنگام، شانس درمان آن بسیار بالاست. تشخیص این بیماری مستلزم دانستن نشانه‌ها و علائم آن است که در این مقاله همه علائم آن را توضیح می‌دهیم. هم‌چنین برای راهنمایی بیش‌تر به شما همراهان مای‌لیدی، تست مرتبطی در نظر گرفته‌ایم که در ادامه مطلب (پایان این مقاله) می‌توانید به آن مراجعه کنید و با توجه به نتیجه تست خود، ویدیوی آموزشی با توضیحات پزشک متخصص را ببینید. در ادامه، نشانه‌های سرطان پستان را توضیح خواهیم داد.

علائم سرطان پستان

نقش شناخت نشانه‌های سرطان پستان و آگاهی برای درمان این بیماری بسیار مهم است و در واقع نجات‌ دهنده زنان از این نوع سرطان است. در ادامه به انواع علائم آن اشاره کردیم، البته این مساله را در نظر داشته باشید که حتی وجود برخی از این نشانه‌ها لزوما دلیل بر ابتلا به این بیماری نیست. پس حتی اگر با این نشانه‌ها مواجه شدید، نگران نباشید. در این صورت سریع به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا تست‌های مرتبط را انجام دهید. 

  • افزایش اندازه یا تغییر شکل پستان
  • تغییر در شکل ظاهری نوک پستان
  • تغییرات پوستی در پستان از جمله قرمزی، تورم، گود شدن پوست مانند پوست پرتقال یا پوسته پوسته شدن
  • خارش یا التهاب پستان
  • احساس درد پستان
  • احساس وجود توده در پستان
  • تغییر رنگ پستان
  • ترشح هر نوع ماده‌ای به جز شیر از جمله خون

سرطان پستان در مواردی ممکن است بدون علائم باشد، پس برای اطمینان از وضعیت سلامتی خود بهتر است که به صورت منظم، چکاپ‌های زنانه را انجام دهید.  

علت‌های سرطان پستان 

علل سرطان پستان به طور حتم و کامل شناخته نشده اما بسیاری از محققان و پزشکان پاره‌ای از عوامل را در بروز آن موثر می‌دانند. شناخت علت‌های ایجاد این بیماری به پیشگیری آن بسیار کمک می‌کند، پس در ادامه علت‌ها و راه‌های پیشگیری از آن را توضیح می‌دهیم.

  • سن

خطر ابتلا به سرطان پستان معمولا با افزایش سن بالا می‌رود. تعداد قابل توجهی از زنان مبتلا به این بیماری بالای 50 سال دارند و در واقع کسانی هستند که وارد دوره یائسگی شده‌اند. به همین علت زنان بین 50 تا 70 سال باید حداقل هر سه سال غربالگری انجام دهند. غربالگری شامل سونوگرافی و سایر آزمایش‌های مرتبط با شناخت این بیماری است. از طرفی زنان بالای 70 سال با تشخیص پزشک، اگر شرایط انجام غربالگری را داشته باشند می‌توانند این کار را انجام دهند.

  • وراثت 

اگر از بستگان نزدیک شما کسی به سرطان پستان مبتلا شده، بهتر است تست یا آزمایشات مرتبط را جدی بگیرید، البته این مورد حتمی نیست و ممکن است در یک خانواده تنها یک نفر به آن مبتلا شود. در هر صورت اگر شخصی در خانواده یا بستگان شما دچار این بیماری شده به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات ژنتیکی NHS را انجام دهید. با انجام این آزمایش مشخص می‌شود که آیا یکی از ژن‌هایی با ریسک سرطان را به ارث برده‌اید یا خیر.

  • ابتلا به سرطان پستان در گذشته

ممکن است کسانی که قبلا سرطان پستان داشته و درمان شده‌اند، دوباره در همان سینه یا حتی سینه دیگر دچار آن شوند. پس اگر در گذشته این بیماری را تجربه کرده و آن را پشت سر گذاشته‌اید، به صورت منظم تست‌های لازم را انجام دهید.

  • بافت سینه متراکم 

سینه‌ها از هزاران غده ریز یا لوبول تشکیل شده است که شیر تولید می‌کنند. زنانی که بافت سینه متراکم‌تری دارند ممکن است بیش‌تر در خطر ابتلا به سرطان باشند زیرا سلول‌های بیش‌تری وجود دارند که می‌توانند سرطانی باشند. بافت متراکم سینه، تشخیص تصویر ماموگرافی را هم سخت‌تر می‌کند.

  • هورمون‌ها و داروهای هورمونی

  • استروژن

گاهی اوقات هورمون زنانه استروژن می‌تواند سلول‌های سرطانی پستان را تحریک کند و باعث رشد آن‌ها شود. اگر زنی زودتر از سن معمول، پریود شود یا یائسگی را دیرتر از سن متداول آن تجربه کند، در معرض استروژن بیش‌تری قرار گرفته است.

  • درمان جایگزینی هورمون

این درمان برای بهبود نشانه‌های یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و خشکی واژینال به کار می‌رود. به جز استروژن واژینال، بقیه درمان‌های جایگزین هورمون با سرطان پستان در ارتباط است، البته اگر مدت این درمان کم‌تر از یک سال باشد، احتمال آن کم‎‌تر است.

  • قرص‌های پیشگیری از بارداری

تحقیقات نشان داده خطر ابتلا به سرطان پستان در ‌زنانی که قرص‌های پیشگیری از بارداری را مصرف می‌کنند، بیش‌تر است. البته بعد از قطع مصرف این قرص‌ها، خطر ابتلا به این سرطان هم کاهش پیدا می‌کند.

  • سبک زندگی 

مثل همه بیماری‌های دیگر، سبک زندگی در بروز سرطان پستان تاثیرگذار است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • اضافه وزن

اضافه وزن به تنهایی عامل اصلی ابتلا به سرطان پستان نیست اما اگر این عامل همراه با مورد دیگری مثل یائسگی باشد، احتمال بروز آن بیش‌تر می‌شود. ترکیب این دو عامل تولید استروژن را بالا می‌برد و به همین دلیل ممکن است خطری برای بروز این بیماری باشد.

  • مصرف الکل

خطر ابتلا به سرطان پستان با مصرف الکل در ارتباط است. علاوه بر این، الکل در بروز سایر سرطان‌ها هم نقش دارد.

راه‌های تشخیص سرطان پستان

بعد از مشاهده هرکدام از نشانه‌های سرطان پستان که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، به معرفی راه‌های تشخیص این بیماری می‌پردازیم که با نسخه پزشک متخصص می‌توانید هرکدام از این روش‌ها را در کلینیک‌ها یا مراکز تخصصی انجام دهید.

سونوگرافی

سونوگرافی روشی قابل دسترس است که معمولا به عنوان اولین روش تجویز می‌شود و معمولا این روش بین بیست تا سی دقیقه طول می‌کشد. توصیه می‌شود اگر حتی هیچ‌کدام از نشانه‌های سرطان پستان را ندارید، سالی یک بار سونوگرافی پستان را انجام دهید تا از سلامت خود مطمئن شوید. در این روش مقداری ژل را روی پستان قرار می‌دهند، سپس پراب دستگاه سونوگرافی را روی پستان حرکت می‌دهند و صفحه نمایشگر دستگاه، اعضای داخلی پستان را نشان می‌دهد. مزیت این روش این است که هیچ‌گونه اشعه‌ای به کار نمی‌رود و کاملا بیرونی است.

ماموگرافی

ماموگرافی عکس رادیوگرافی از پستان است و با تجویز پزشک انجام می‌شود. البته توجه داشته باشید که تجویز پزشک به انجام سونوگرافی یا ماموگرافی جای نگرانی ندارد و به طور معمول هر زن بهتر است که برای اطمینان از سلامت بدن خود، این روش‌ها را به کار گیرد. ساز و کار ماموگرافی متفاوت از سونوگرافی است و در واقع آزمایشی با تابش خفیف اشعه X است. مزیت این روش این است که خطای آن کم است و معمولا برای زنانی که نشانه‌های مثل درد، توده و تغییر در پوست پستان هستند، تجویز می‌شود. ماموگرافی به دو طریق انجام می‌شود:

ماموگرافی تشخیصی که در صورت بروز نشانه‌های سرطان پستان، پزشک آن را تجویز می‌کند و در این روش دز اشعه بالاتر است و از زاویه‌های مختلف عکس گرفته می‌شود، اما ماموگرافی غربالگری به عنوان یک آزمایش روتین برای بررسی وضعیت پستان انجام می‌شود. بسیاری از پزشکان در رابطه با زمان انجام این آزمایش، معتقدند که معمولا باید از چهل سالگی به بعد انجام شود اما اگر علائم سرطان پستان وجود داشته باشد، در سن کم‎‌تر هم قابل اجراست.

تست‌های آزمایشگاهی

بعد از انجام سونوگرافی و ماموگرافی با چندین تست آزمایشگاهی می‌توان شدت بیماری را تشخیص داد تا پزشک برای درمان، راه مناسب‌تری را انتخاب کند. بعضی از این آزمایش‌ها عبارت‌اند از:

  •     آزمایش ژنومیک پیشرفته  
  •     انکوتایپ DX
  •     ماماپرینت و بلوپرینت
  •     بیوپسی یا نمونه‌برداری
  •     MRI
  •     بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان

 

 خودآزمایی پستان

خودآزمایی پستان یا BSE در واقع تشخیص سرطان پستان در منزل است. در این روش زنان می‌توانند پستان‌های خود را لمس کنند و موارد غیرطبیعی را شناسایی کنند که این روش برای هر زن با هر سن و سالی مناسب است. بهتر است هر ماه، خودآزمایی انجام شود اما در نظر داشته باشید که این روش به هیچ‌وجه جای معاینات سالانه را نمی‌گیرد و در واقع به تشخیص زودهنگام سرطان پستان کمک می‌کند. بهترین زمان انجام خودآزمایی، دو یا سه روز بعد از تمام شدن پریود است که پستان‌ها کم‌ترین حساسیت را دارند. علاوه بر لمس کردن، نگاه کردن پستان‌ها در آینه هم بسیار موثر است و اگر به صورت منظم انجام شود، هرگونه تغییری در ظاهر پستان‌ها برای شما قابل تشخیص می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله تمام نشانه‌های سرطان پستان را به همراه علت‌ها و روش‌های تشخیص آن توضیح دادیم، اما برای آگاهی بیش‌تر و تشخیص راحت‌تر شما همراهان مای‌لیدی، در کمپین ما یک‌رنگیم با انجام یک تست آنلاین کوتاه می‌توانید آگاهی خود را بسنجید. با وارد شدن به لینک زیر، به تست‌ها پاسخ دهید و در ادامه براساس پاسخ های اشتباه محتوای آموزشی شخصی سازی شده خود را تماشا کنید.

از طریق لینک زیر آگاهی خود درباره سرطان پستان را بسنجید.

Myladypads.com/yekrangim

مای‌لیدی به ازای مشارکت هر نفر، مبلغ 5000 تومان به دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت پژوهش در حوزه سلامت زنان اهدا می‌کند.  

 

 

 

 

نظر خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *