پریود شدن به فاصله دو هفته؛ چرا در یک ماه دو بار پریود می‌شویم؟

تغییر در چرخه قاعدگی و پریود، در دوران بلوغ و سال‌های منتهی به یائسگی شایع‌تر است، اما اگر خانمی به‌خصوص در دوران جوانی، به‌طور مکرر به فاصله دو هفته پریود شود، باید آن را جدی بگیرد. برای همین بهتر است هنگام اتفاق افتادن چنین امری علائم خود را به پزشک اطلاع دهیم تا متوجه علت این اتفاق شویم.

سیکل طبیعی پریود چگونه است؟

بدن خانم‌ها به‌صورت ماهانه خودش را برای یک بارداری احتمالی آماده می‌کند. این آماده‌سازی با تغییراتی همراه است که به آن چرخه قاعدگی می‌گویند. چرخه قاعدگی ۴ مرحله زیر را طی می‌کند:

  • مرحله خون‌ریزی پریود
  • مرحله فولیکولار (Follicular phase)
  • مرحله تخمک‌گذاری
  • مرحله لوتئال (luteal phase)

در واقع پریود، یکی از بخش‌های چرخه قاعدگی است. مدت زمان چرخه قاعدگی که از روز اول یک قاعدگی تا روز اول پریود بعدی در نظر گرفته می‌شود، برای زنان متفاوت است.
فاصله بین چرخه پریود در خانم‌های بزرگسال، ۲۱ تا ۳۸ روز و این فاصله در دختران نوجوان ۲۱ تا ۴۵ روز است.
هر سیکل قاعدگی یا بهتر بگوییم پریود، علائمی برای خانم‌ها به همراه دارد.

علائم طبیعی قبل از آغاز پریود عبارت است از:

  • بد خلقی
  • مشکل خواب
  • گرفتگی در قسمت پایین شکم و کمر
  • نفخ
  • حساسیت پستان
  • آکنه

فاصله بین هر پریود باید چقدر باشد؟

متوسط مدت زمان چرخه پریود ۲۸ روز است. یعنی بین اولین روز پریود و اولین روز پریود بعدی شما ۲۸ روز فاصله است. همان‌طور که گفتیم، این زمان برای همه خانم‌ها یکسان نیست و می‌تواند بین ۲۱ تا ۳۸ روز متفاوت باشد.
نظارت بر الگوی قاعدگی کمک می‌کند تا چرخه کلی خود را بهتر بشناسید. در صورت نیاز می‌توانید اطلاعاتی را که به دست می‌آورید برای تشخیص بهتر با پزشک خود به اشتراک بگذارید.

چرا در یک ماه دو بار پریود می‌شویم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تجربه پریود نامنظم یا پریود شدن به فاصله دو هفته را داشته باشید و برایتان سوال شده باشد که چرا این اتفاق می‌‌افتد؟
اگر چرخه قاعدگی‌ خانمی کوتاه‌تر شود، پریود شدن بیش از یک بار در ماه برای او اتفاق می‌افتد. در حالی که تغییرات گاه‌به‌گاه در چرخه قاعدگی غیرعادی نیست، تجربه مکرر پریود شدن به فاصله دو هفته می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی باشد. برای همین می‌توانید با پزشک متخصص در این مورد مشورت کنید.

علت پریود شدن به فاصله دو هفته چیست؟

پریود شدن به فاصله دو هفته احتمال دارد به یکی از دلایل زیر اتفاق بیفتد:

ناهنجاری طبیعی

داشتن دو قاعدگی در یک ماه لزوما نشان‌دهنده یک مشکل در بدن خانم‌ها نیست. گاهی چرخه قاعدگی کوتاه‌تر می‌شود و پریود شدن به فاصله دو هفته رخ می‌دهد. پس از این، قاعدگی می‌تواند به چرخه عادی خود بازگردد.
سن جوانی
چرخه‌های قاعدگی نامنظم در دختران جوانی که به‌تازگی پریود شده‌اند، رایج است؛ چرا که سطح هورمون‌ها در دوران بلوغ به‌طور قابل توجهی نوسان می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که چرخه قاعدگی یک فرد جوان از زمان شروع قاعدگی حدود ۶ سال طول می‌کشد تا منظم شود؛ برای همین ممکن است پریود شدن به فاصله دو هفته اتفاق بیفتد.

اندومتریوز

اندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی شبیه به بافت رحم در نواحی دیگر بدن رشد می‌کند. اندومتریوز می‌تواند باعث درد شکم، گرفتگی غیرطبیعی و خون‌ریزی نامنظم شود. گاهی اوقات، خون‌ریزی می‌تواند به اندازه‌ای سنگین باشد که شبیه دوره‌ پریود دیگری به نظر برسد. پزشک در برخی شرایط می‌تواند اندومتریوز را با استفاده از معاینه لگن و سونوگرافی تشخیص دهد. از علائم دیگر اندومتریوز می‌توان به رابطه جنسی دردناک، مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع، اسهال، یبوست یا نفخ شکم اشاره کرد.

نزدیک شدن به یائسگی

پریود شدن دوبار در یک ماه

یائسگی به معنای نداشتن سیکل قاعدگی به مدت یک سال است که در نتیجه کاهش ترشح هورمون تخمدان یا به طور طبیعی اتفاق می‌افتد یا به دنبال جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی ایجاد می‌شود. منظور از نزدیک شدن به یائسگی، سال‌های منتهی به یائسگی است که هورمون‌های خانم‌ها شروع به تغییر می‌کنند و ممکن است تا ۱۰ سال طول بکشد. در طی این زمان، خانم‌ها اغلب چرخه‌های قاعدگی نامنظمی را تجربه می‌کنند، از جمله داشتن چرخه‌های کوتاه‌تر یا طولانی‌تر یا تجربه خون‌ریزی شدیدتر یا سبک‌تر.
زمانی که خانمی بدون بارداری و بیماری زمینه‌ای برای ۱۲ ماه متوالی پریود نشده باشد، در دوران یائسگی است.

بیماری تیروئید

تیروئید علت پریود شدن به فاصله دو هفته

تیروئید، این غده کوچک پروانه‌ای شکل، درست در جلوی گلو قرار دارد و عملکردهایی مانند دمای بدن و متابولیسم را کنترل می‌کند. چرخه‌های قاعدگی نامنظم یک علامت شایع مرتبط با مشکلات تیروئید است؛ هم در کم‌کاری تیروئید و هم در پرکاری تیروئید. به گفته وزارت بهداشت آمریکا، تخمین زده می‌شود که از هر ۸ زن، ۱ نفر در طول زندگی خود تیروئید را تجربه می‌کند.
علائم کم‌کاری تیروئید عبارت است از:

  • احساس همیشگی سرما
  • احساس همیشگی خستگی
  • خون‌ریزی شدید در دوران پریود
  • پریدگی رنگ پوست
  • پف کردن صورت
  • یبوست
  • کند شدن ضربان قلب
  • افزایش وزن غیرقابل توجیه

و علائم پرکاری تیروئید عبارت است از:

  • احساس همیشگی گرما
  • برآمدگی چشم‌ها
  • اسهال
  • مشکلات خواب
  • تپش قلب
  • کاهش وزن غیرقابل توجیه

هر دو این بیماری‌ها قابل درمان هستند، بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است به بیماری تیروئید مبتلا باشید، به پزشک مراجعه کنید.

فیبروم رحم

فیبروم‌های رحمی، توده‌هایی هستند که در رحم ایجاد می‌شوند. فیبروم‌ها معمولا سرطانی نیستند، اما می‌توانند باعث خون‌ریزی، به‌ویژه خون‌ریزی شدید قاعدگی شوند.
علائم فیبروم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس فشار در لگن
  • تکرر ادرار
  • کمر درد

پزشکان اغلب می‌توانند با انجام معاینه لگنی یا انجام مطالعات تصویربرداری مانند سونوگرافی، این بیماری را تشخیص دهند.

علت کوتاه شدن دوره پریود

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند در کوتاه‌تر شدن زمان قاعدگی‌ها یا پریود نقش داشته باشند، از جمله کنترل بارداری، بارداری و تغییرات سبک زندگی. در حالی که بسیاری از دلایل جای نگرانی ندارند، احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی مانند حاملگی خارج از رحم هم وجود دارد. بنابراین مهم است که چرخه خود را کنترل کنید و در صورت لزوم پزشک را از علائمتان آگاه کنید.

آیا دو بار در یک ماه پریود شدن خطرناک است؟

اگر به‌تازگی به سن بلوغ رسیده‌ و پریود شده‌اید، ممکن است پریودتان نامنظم باشد؛ به این معنی که پریود شدن به فاصله دو هفته را تجربه کنید.
اگر یک فرد بالغ هستید و سابقه خانوادگی فیبروم، کیست یا یائسگی زودرس دارید، ممکن است دو قاعدگی در یک ماه را تجربه کنید. یکی از عوارض خون‌ریزی‌های مکرر، کم‌خونی یا همان فقر آهن است که در بین خانم‌ها شایع است. با این حال، افزایش خطر به این معنی نیست که شما قطعا آن را تجربه خواهید کرد.

راه‌های درمان پریود شدن به فاصله دو هفته

درمان پریود شدن به فاصله دو هفته، به‌علت آن بستگی دارد.

اگر به‌طور طبیعی سیکل‌های کوتاه‌تری دارید یا به‌تازگی قاعدگی را شروع کرده‌اید، احتمالا نیازی به درمان نخواهید داشت.
اگر کم‌خونی نگران کننده داشته باشید، پزشک ممکن است مکمل‌های آهن را توصیه کند.

در ادامه درمان‌هایی برای سایر علت‌های احتمالی خون‌ریزی به فاصله دو هفته را بررسی می‌کنیم اما یادتان باشد که برای درمان، حتما با پزشک مشورت کنید و خودتان روش درمانی خاصی را انجام ندهید.

تیروئید

اگر پرکاری یا کم‌کاری تیروئید دارید، به این معنی است که غده تیروئید شما به‌درستی کار نمی‌کند. چندین روش درمانی برای این بیماری در دسترس است که پزشک با توجه به شرایط آنچه را که فکر می‌کند برای شما مناسب‌تر است، پیشنهاد می‌کند.

یائسگی

اگر در زمان شروع یائسگی هستید، پزشک ممکن است هورمون درمانی یا سایر روش‌های درمانی را تجویز کند. این درمان‌ها می‌تواند به تنظیم دوره‌های شما کمک کند تا زمانی که با پیشرفت یائسگی به آرامی ناپدید شود.

فیبروم رحمی

در صورت داشتن فیبروم یا کیست رحم، پزشک ممکن است چند گزینه درمانی مختلف مانند دستگاه داخل رحمی (IUD) یا هیسترکتومی (عمل برداشتن رحم) را توصیه کند.

کاهش یا افزایش شدید وزن

مدیریت وزن از راه‌های درمان پریود شدن به فاصله دو هفته

با پزشک خود در مورد دلایل احتمالی تغییر چشمگیر وزن خود صحبت کنید. آن‌ها با شما همکاری خواهند کرد تا به شما در مدیریت وزنتان کمک کنند.

آیا می‌توان از پریود شدن به فاصله دو هفته پیشگیری کرد؟

یکی از درمان‌های احتمالی برای دوره‌هایی که خیلی مکرر اتفاق می‌افتد، کنترل هورمونی بارداری است. این نوع پیشگیری از بارداری می‌تواند به تنظیم دوره‌های پریود و حل مشکلات کم‌خونی ناشی از خون‌ریزی شدید به شما کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خانمی تجربه پریود شدن به فاصله دو هفته را در طول ۲ تا ۳ ماه داشته باشد، باید به پزشک خود مراجعه کند. خانم‌ها همچنین باید در مورد خون‌ریزی‌های شدید مانند عبور لخته‌های خونی یا خون‌ریزی به میزان یک یا چند نوار بهداشتی در هر ساعت را با پزشک صحبت کنند.
سایر علائمی که یک خانم باید در مورد آن‌ها با پزشک خود صحبت کند، به شرح زیر است:

  • احساس ضعف
  • درد لگن
  • تغییرات وزن غیرقابل توجیه

پریودهای مکرر می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری باشد که نیاز به درمان دارد. همچنین می‌تواند باعث از دست دادن خون شده که منجر به کم‌خونی می‌شود؛ بنابراین ضروری است که به‌دنبال مشاوره پزشکی باشید.

کلام آخر
برای بعضی از خانم‌ها به دلایلی مانند بودن در سنین جوانی یا بیماری تیروئید ، ممکن است دو بار پریود شدن در یک ماه اتفاق بیفتد. بهتر زمانی که چنین اتفاقی می‌‌افتد علائم خود را یادداشت و به پزشک مراجعه تا منشا آن را مشخص کنید.

منابع

تیم پزشکی مای‌لیدی

https://www.verywellhealth.com/why-is-my-menstrual-cycle-getting-shorter-5219496

https://www.healthline.com/health/womens-health/two-periods-in-one-month#treatment

https://flo.health/menstrual-cycle/health/period/two-periods-in-one-month

نظر خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *