آشنایی با اختلالات پریود و دلایل آن

پریود یک چرخه‌ طبیعی در بدن خانم‌هاست. این چرخه طبیعی با خودش تغییراتی هم به همراه می‌آورد، مثل: درد پریود، حالات و تغییرات روحی مختصری که تجربه می‌کنیم و با آگاهی‌ای که نسبت به این موضوع داریم، هر کدام از ما به شیوه خودمان با آن کنار می‌آییم. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که ما چیزی فراتر از این اتفاقات را تجربه می‌کنیم، مثل خون‌ریزی غیرطبیعی، طولانی شدن فاصله میان دو پریود و… که این سختی‌ها و مشکلات را از حد توان‌مان خارج می‌کند و تبدیل به مسئله‌ای به شدت آزاردهنده می‌شود.

به مجموع مشکلاتی از این دست که از چرخه طبیعی پریود خارج است «اختلالات پریود» گفته می‌شود، اگر بخواهیم دقیق‌تر به این علائم بپردازیم می‌توانیم این دسته‌بندی را انجام دهیم:

اختلالات پریود

  • خون‌ریزی شدید و بیش از حد معمول.
  • دیسمنوره یا پریود دردناکی که از حد تحمل شما خارج می‌شود.
  • پریود نامنظم مثل طولانی شدن فاصله بین دو پریود یا کوتاه شدن زمان آن.

البته هر کدام از این موارد به عملکرد و سیستم بدن شخص بستگی دارد و در افراد مختلف، متفاوت است. نمونه‌ای مثل نامنظم شدن پریود، گاهی با توجه به سن و سال فرد، طبیعی به نظر می‌رسد و تعداد زیادی از خانم‌ها این مسئله را تجربه می‌کنند، اما در هر صورت بهتر است در این شرایط جزئیات را با یک پزشک در میان بگذاریم.

زمانی که دلیل این مشکل‌ها را بدانیم و وضعیت‌مان را بررسی کنیم، می‌توانیم به نتیجه‌ای درست درباره مشکل‌مان برسیم و درمان مناسبی برای آن انتخاب کنیم. پس نگاهی به علت هر کدام از این مشکل‌ها می‌اندازیم:

برخی علل اختلالات پریود

  • پریود دردناک: اولین و اصلی‌ترین مسئله‌ای که باعث این مشکل می‌شود عدم تعادل مواد شیمیایی بدن است. اما دلایل دیگری هم می‌توانند سبب پریود دردناک شوند، مثل: عفونت یا تومور، PID یا بیماری التهاب لگن، فیبروئید رحمی و…
  • خون‌ریزی شدید: این مورد دلایل زیادی دارد، از جمله: به هم ریختن تعادل هورمون‌ها، اختلال‌های پلاکتی که باعث خون‌ریزی می‌شوند، بیماری‌های کلیوی، کبدی یا تیروئید، استفاده از وسایل درون رحمی پیشگیری از بارداری، بیماری التهاب لگن و فیبروئید رحمی.
  • نامنظم بودن پریود: این مشکل دو دلیل اصلی دارد، یکی تغییر شیوه پیشگیری از بارداری و بعدی عدم تعادل هورمون‌های تنظیم‌کننده پریود. عامل دوم یعنی عدم تعادل هورمون‌ها تحت تاثیر مسائل مختلفی می‌تواند به وجود بیاید: نوع تغذیه، کاهش وزن بیش از حد، افزایش وزن زیاد، مشکلات تغذیه‌ای مثل پرخوری عصبی یا بی‌اشتهایی، فشار عاطفی و مشکلات عصبی، پیشگیری از بارداری، سرطان، انجام ورزش‌های استقامتی، بیماری‌های رحمی و…

وقتی مشکل و راه‌حل را بدانیم، می‌توانیم جلوی هر عاملی که این چرخه طبیعی را به هم بزند، بگیریم.

نظر خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *