داروهای گیاهی برای پریود شدن

هر زنی در هر ماه و معمولا در یک تاریخ مشخصی پریود می‌شود. این تاریخ اما ممکن است همیشه مطابق برنامه‌های شما پیش نرود؛ دلایل زیادی مثل رفتن به سفر یا مهمانی وجود دارد که شما قصد داشته باشید پریودتان را عقب یا جلو بیندازید و بخواهید دنبال روش‌ها و انواع مختلف داروی گیاهی برای پریود شدن سریع باشید؛ به همین دلیل ممکن است در ماه‌های مشخصی تصمیم بگیرید تاریخ پریودتان را تغییر دهید.

اگر جستجوی سریعی در اینترنت داشته باشید، متوجه می‌شوید روش‌های خانگی و گیاهی زیادی برای پریود شدن سریع وجود دارند. اما باید توجه کنید که بیشتر آن‌ها از نظر علم پزشکی تایید نشده‌اند و ممکن است عوارض زیادی داشته باشند. به طور کلی بهتر است هیچ‌وقت تاریخ پریودتان را دستکاری نکنید؛ چون ممکن است چرخه پریودتان به هم بریزد و به پریود نامنظم دچار شوید.

چرا پریود عقب می‌افتد؟

سیکل طبیعی قاعدگی معمولا بین ۲۱ تا ۳۸ روز است. پریود نشدن یا عقب افتادن پریود را به اصطلاح پزشکی «آمنوره» می‌نامند. پریود نشدن می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله:

  • بارداری
  • استرس
  • افزایش یا کاهش وزن
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • داروهای ضد بارداری هورمونی
  • بیماری‌هایی مثل دیابت
  • بعضی از بیماری‌های حاد
  • کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • اختلالات هورمونی
  • یائسگی
  • تومورهایی که بر تخمدان‌ها یا غده هیپوفیز تأثیر می‌گذارند

علت تاخیر در پریود

بسیاری از دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیدند، ممکن است دیر پریود شوند یا در سال‌های اولیه پریود، پریودهایشان با تاخیر باشد. اما تاخیر ناگهانی پریود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ مثل آسیب به اندام‌های تولید مثل، مانند سندرم آشرمن یا تنگی دهانه رحم، افزایش سطح هورمون محرک فولیکول (FSH) ، هیپرپرولاکتینمی یا داشتن سطوح بالای هورمون پرولاکتین و مشکلات غده هیپوفیز.

روش‌های سریع پریود شدن

به طور کلی نمی‌توان هیچ روشی را سریع‌ترین روش باز شدن قاعدگی نامید. اما راهکارهایی وجود دارند که با انجام آن‌ها شاید بشود روند پریود را سریع‌تر کرد. گاهی با ایجاد تغییرات کمی در سبک زندگی‌تان، می‌توانید چرخه پریودتان را تنظیم کنید. در ادامه به بعضی از این تغییرات اشاره می‌کنیم:

ورزش و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت‌های بدنی معقول و معمولی هیچ وقت آسیبی به کسی وارد نمی‌کند و خیلی هم برای سلامتی بدن خوب است. در بعضی از مواقع ممکن است ورزش پریود شما را سریع‌تر کند. اما اصلا تضمین شده و قطعی نیست. تمرین‌هایی مثل حرکات عضلات شکم، خم شدن یا دویدن می‌توانند در پریود شدن تاثیر بگذارند. توجه کنید که در این مورد بیشتر و شدیدتر ورزش کردن به معنی زودتر پریود شدن نیست و ورزش شدید حتی گاهی می‌تواند خون‌ریزی را متوقف کند.

حفظ آرامش

استرس خود گاهی اوقات می‌تواند دلیل تاخیر یا عقب افتادن پریود باشد. این موضوع می‌تواند به دلیل ترشح هورمون کورتیزول باشد که یک هورمون استروئیدی است که در پاسخ به استرس ترشح می‌شود. کورتیزول می‌تواند افزایش سایر هورمون‌ها را که قبل از تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد، به تاخیر بیندازد. افزایش هورمون‌های استرس ممکن است بر هورمون‌هایی تأثیر بگذارد که برای حفظ چرخه قاعدگی منظم مهم هستند.

روش‌های زیادی برای کاهش استرس و تقویت آرامش وجود دارند و هرکسی با توجه به سلیقه و سبک زندگی خود یکی از این روش‌ها را پیش می‌گیرد. ساده‌ترین و کاربردی‌ترین این روش‌ها موارد زیر هستند:

  • گذراندن وقت با دوستان و خانواده
  • یوگا و تکنیک‌های تنفس عمیق
  • انجام تکنیک‌های مدیتیشن یا ذهن آگاهی

کمپرس گرم یا دوش آب گرم

حمام آب گرم می‌تواند به شل شدن عضلات منقبض شده و کاهش استرس کمک زیادی کند. همچنین می‌توانید از کمپرس گرم مانند بطری آب گرم استفاده کنید و آن را روی شکمتان قرار دهید. گرما می‌تواند به نرم شدن عضلات، افزایش جریان خون و ایجاد آرامش شما کمک کند.

داروی گیاهی برای پریود شدن سریع

بسیاری از افرادی که داروهای گیاهی مصرف می‌کنند، عقیده دارند می‌شود برای پریود سریع از این داروها استفاده کرد. اما باید گفت این داروهای گیاهی از نظر علم پزشکی هنوز تایید نشده‌اند و بهتر است قبل از مصرف آن‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید. در ادامه بعضی از این داروهای گیاهی  را که مصرف معقول آن‌ها ضرری به بدن نمی‌رسانند، معرفی می‌کنیم:

  • گل ختمی

گل ختمی به دلیل اثرات ضد اسپاسمی که دارد می‌تواند روی چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد. بعضی از افراد از دم کرده این گیاه استفاده می‌کنند و آن را بهترین دمنوش برای پریود شدن می‌دانند. به این صورت که یک قاشق از گل ختمی خشک شده را در یک لیوان آب جوش می‌ریزند و بعد از نیم ساعت آن را سه دقیقه می‌جوشانند. ۱۵ دقیقه صبر می‌کنند تا خنک شود. سپس به مدت دو هفته روزی سه بار نصف لیوان از این دمنوش را می‌نوشند.

اثرات ضد اسپاسمی که گل ختمی روی عضلات رحم و رگ‌های خونی دارد، در گیاهان دیگری مثل خار مریم، بومادران، زنجبیل، بابونه، آویشن و گل همیشه بهار هم دیده شده است. بسیاری از پزشکان طب گیاهی استفاده از مخلوط دم کرده این گیاهان را شب‌ها قبل از خواب برای سریع پریود شدن توصیه می‌کنند.

  • لوتئین 

لوتئین یک ترکیب شیمیایی آنتی اکسیدان است که در مواد غذایی زیادی مثل برگ کلم، کاهو، سبزیجات تیره، زرده تخم‌مرغ و ذرت هم وجود دارد. بسیاری عقیده دارند این ترکیب شیمیایی برای درمان اختلالات قاعدگی مفید است. اما برای استفاده چند روزه خیلی تاثیر ندارد. البته همیشه یادتان باشد که این دارو باید حتما زیر نظر پزشک متخصص زنان مصرف شود.

  • زنجبیل

زنجبیل از قدیم دارویی برای پریود بود و عقیده داشتند این ماده باعث انقباضات رحمی می‌شود. با این حال، این موضوع هنوز توسط تحقیقات علمی ثابت نشده است. زنجبیل ممکن است خواص ضدالتهابی داشته باشد و به همین دلیل شاید بشود از آن برای درمان معده درد و دردهای پریود استفاده شود. طبق مقاله‌ای که در سایت healthline منتشر شده، در یک بررسی منبع معتبر در سال 2016، محققان دریافتند که زنجبیل ممکن است در درمان خون‌ریزی شدید قاعدگی و درد قاعدگی موثر باشد.

  • جعفری

جعفری حاوی سطوح بالایی از ویتامین C و همچنین آپیول است که ممکن است به تحریک انقباضات رحمی کمک کند. با این حال، آپیول هم در مقادیر زیاد می‌تواند سمی باشد و به خصوص برای زنان باردار و شیرده خطرناک است.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

فراموش نکنید که تاخیر یا عقب افتادن پریود همیشه با روش‌های ذکر شده و استفاده از داروهای گیاهی درمان نمی‌شود و گاهی این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل باشد. بنابراین در صورت مشاهده علائم زیر بهتر است قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکوک به بارداری هستید
  • سه دوره است که پریود نمی‌شوید
  • قبل از ۴۵ سالگی پریودتان قطع شده است (منبع: دانشنامه هرلایف)
  • بعد از 55 سالگی هنوز پریود می‌شوید
  • بعد از رابطه جنسی دچار خون‌ریزی می‌شوید

کلام آخر

عقب افتادن و تاخیر پریود دلایل زیادی دارد که قبل از شروع درمان باید بدانید دلیل تاخیر پریود در شما چیست. بهترین کار برای درمان تاخیر پریود مراجعه به پزشک و مشورت با او است. بعد از مشورت با پزشک متخصص درمورد استفاده از داروی گیاهی، می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید. چون گاهی استفاده از داروهای گیاهی یا دمنوش‌ها برای پریود شدن ممکن است خود باعث ایجاد آسیب شوند. پس مراجعه به پزشک را فراموش نکنید و هیچ‌وقت به درمان‌های گیاهی متکی نباشید. اما حواستان باشد که اگر قصد استفاده از داروی گیاهی برای پریود شدن سریع دارید، بعد از مشورت با پزشک، آن‌ها را از یک فروشگاه یا منبع معتبر تهیه کنید.

منابع

https://dimedic.eu/en/knowledge/making-period-come-faster-methods-pills-lutein-herbs

https://www.healthline.com/health/womens-health/induce-period

نظر خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *